Samodzielność na całe życie - to nazwa autorskiego programu, stanowiącego także dewizę naszej placówki. Tymczasem nie sposób być samodzielnym w dzisiejszym świecie, nie orientując się w mechanizmach świata finansów. To warunek samostanowienia o sobie, odpowiedzialności obywatelskiej i konsumenckiej. Z tego względu postanowiliśmy wprowadzić w naszym przedszkolu wiedzę o finansach do programu nauczania przedszkolaków. Stworzyliśmy projekt, dzięki któremu dzieci poznają i zrozumieją one podstawowe pojęcia i zasady procesów finansowych, Erasmus 2017 "Groszek do Groszka. Podnoszenie świadomości i kompetencji całej społeczności przedszkolnej". Projekt był przeprowadzony z wykorzystaniem metody projektu, w której nasza placówka ma wieloletnie doświadczenie. Trwałym rezultatem projektu jest wydanie 3 fotoksiąksiążek: "Groszek do groszka" o ekonomii dla dzieci i "Zielony Groszek w sercu Toskanii" , a także "Zielony Groszek na wyspie Elfów" - o odwiedzanych przez nas miejscach. W ramach projektu zrealizowaliśmy 3 mobilności do Londynu- globalnego centrum finansowego, 4 do Florencji, jako ojczyzny bankowości oraz 4 osoby odbyły job shadowing w Islandii, gdzie edukacja ekonomiczna jest realizowana od przedszkola.
W mobilnościach wzięli udział: dyrektor, koordynator- nauczyciel logopeda, nauczyciel angielskiego oraz 4 nauczycieli wychowania przedszkolnego.
Cele projektu:
Podniesienie jakości pracy przedszkola przez:
-podniesienie kompetencji językowych nauczycieli, także o słownictwo z zakresu ekonomii, co poprawi jakość nauczania dzieci
-zyskanie nowych form i metod pracy dzięki kursom metodycznym i job shadowing
-zwiększenie innowacyjności placówki poprzez częste stosowanie nowych technologii w przedszkolu
-zyskanie prestiżu nowatorskiego przedszkola rozpowszechniającego wiedzę o przedsiębiorczości
-podniesienie umiejętności przedsiębiorczości przez dyrektora i nauczycieli, pozwalające na wykorzystanie umiejętności przy nowych projektach
-poszerzenie wiedzy ekonomicznej przedszkolaków
-stworzenie nowych standardów pracy w przedszkolu dzięki włączeniu podstaw edukacji ekonomicznej do naszego nauczania
-wydanie książki z wierszykami ekonomicznymi dla dzieci
Opis projektu:
Projekt miał za zadanie poszerzyć elementarną wiedzę ekonomiczną dzieci przez poznanie takich zagadnień jak:
-pojęcia z dziedziny finansów osobistych (kredyt, lokata, prowizja, itd.)
-pojęcia z rynku kapitałowego (akcja, hossa, bessa, itd.)
-poznanie różnych walut (euro, funt, złoty, korona islandzka)
-porównywanie miejsc związanych z finansami w różnych krajach
-porównywanie cen koszyka produktów
Odwiedziny i poznanie działania(także poprzez wykorzystanie nowych technologii) miejsc związanych z finansami- GPW, Centrum Pieniądza,
-relacje z najstarszego banku w Sienie oraz z londyńskich banków w City, symbolu nowoczesnej bankowości
-spotkania z bankowcami a także z ekspertami bankowymi, którzy prezentują bardziej krytyczne spojrzenie
-wizyta w gazecie finansowej Puls Biznesu
-spotkania z portalem Bankier.pl
-wolontariat przedszkola w WOŚP
Przewidywane rezultaty długoterminowe:
1. Podniesienie jakości pracy przedszkola dzięki:
-podniesieniu się poziomu nauczania języka angielskiego
-wykorzystywaniu nowych form i metod pracy nabytych podczas kursów metodycznych i job shadowing
-wykorzystywaniu nowych technologii w pracy z dziećmi
-przeprowadzeniu innowacyjnego projektu podnoszącego świadomość finansową dzieci
- zaangażowaniu zainspirowanych przez projekt nauczycieli
2.Wzrost prestiżu przedszkola jako placówki aktywnej, o międzynarodowej współpracy (job shadowing), przeprowadzającej niestandardowe projekty i prezentującej nowoczesne standardy nauczania
3.Wzrost świadomości finansowej w środowisku lokalnym dzięki realizacji i upowszechnianiu projektu
4.Wydanie 3 fotoksiążek, w tym książki z wierszami ekonomicznymi
5..Oddziaływania projektu objęły nie tylko naszą placówkę, nauczycieli i rodziców dzieci, ale bezpośrednio całe środowisko lokalne poprzez realizację działań w dzielnicy, kontakty z innymi placówkami, organizację wydarzeń otwartych dla szerokiej publiczności (festyn, konkursy). Poprzez naszą aktywną promocję projekty w Internecie przez założenie profilu projektu na Facebooku, e-twinning, kontakty z przedszkolami z całej Polski i Europy.
Przy współpracy z dziennikiem Puls Biznesu zredagowaliśmy naszą własną gazetę finansową Groszek Biznesu, która jest zarazem podsumowaniem i ewaluacją całego projektu, oraz go upowszechnia.